Besluitvormingsprocessen kunnen in organisaties en bedrijven van groot belang zijn. Wanneer men te lang blijft twijfelen en geen knopen kan doorhakken kost dit veel geld en tijd. Daarnaast moeten adviezen en voorstellen ook niet direct allemaal in de wind gelagen worden wanneer men besluiten moet nemen. Een loopbaanadviseur kan je concrete tips geven over het effectief besluiten nemen binnen groepen.

Gebruik maken van onenigheid
Besluiten die snel gemaakt kunnen worden omdat iedereen het er mee eens is, zijn makkelijke besluiten. Dit soort besluiten komen echter bijna niet voor in een bedrijvige organisatie. Echter kan van onenigheid ook gebruik gemaakt worden bij het maken van besluiten. De enige manier om dit te doen is door opmerkzaam te zijn dat minderheden niet onderdrukt worden en dat iedereen gelijke kansen heeft om zijn mening te kunnen uiten. Daarnaast kun je gebruik maken van het aanstellen van verschillende ‘experts’. Kennis kan zo gebundeld worden waardoor het maken van een overweging makkelijker wordt, omdat je alle info tot je beschikking hebt.

Creativiteit
Ook het gebruik maken van creativiteit hangt nauw samen met het maken van goede beslissingen. Hierbij is het uitermate handig gebruik te maken van verschillende teamrollen. Zou kunnen bepaalde mensen in het team ideeën gaan vormen en bedenken. Vervolgens kunnen anderen in het team gaan bedenken of deze ideeën in de praktijk uitgevoerd zouden kunnen worden. Weer anderen kunnen zich gaan verdiepen in de vraagstukken die hierbij ontstaan en daar oplossingen voor kunnen vinden. Zo werkt iedereen binnen het team aan de ontwikkeling en uitvoering van creatieve ideeën. Out of de box denken is namelijk ideaal wanneer er besluiten genomen moeten worden om zo ieders blik te verruimen.

Wil jij nog meer tips ontvangen over het nemen van besluiten of alle processen die gaande zijn binnen een team?

Klik dan hier om te kijken wat de loopbaanadviseur in Den Haag nog meer voor je kan betekenen >>