Uitgangspunt van Rationele effectiviteits training(RET)
Het zijn niet de gebeurtenissen zelf die de mensen bang (of boos) maken, maar de manier waarop ze tegen die gebeurtenissen aankijken, hoe zij deze in hun hoofd beleven. Wat mensen voelen en doen, wordt meer bepaald door wat ze denken dan door wat er daadwerkelijk gebeurt. Het is dus belangrijker om te weten hoe je tegen situaties aankijkt dan hoe de situaties zijn, aldus het uitgangspunt van RET. RET is een methode die door je life coach gebruikt zou kunnen worden tijdens het coachingstraject.

We denken onszelf in de stress
Onze reacties worden bepaald door onze gedachten, want wat er ook gebeurt, we hebben er een oordeel  over en we hebben er een bepaald gevoel bij.  Hoe extremer de gedachten zijn, hoe intenser en heftiger je gevoelens daarbij zullen zijn, en hoe intenser en heftiger ook vaak het gedrag dat je laat zien of juist niet laat zien. Als je het bijvoorbeeld ergens pertinent niet mee eens bent en er boos over bent, zul je veel feller reageren dan wanneer de hele kwestie je niet zoveel kan schelen. Met andere woorden: wat je voelt en wat je doet, hangt af van hoe je de situatie waardeert en beoordeelt, wat deze voor je betekent. Als het namelijk alleen de situatie zou zijn die onze reactie bepaalt, die ons de last en de stress bezorgt, zou iedereen in diezelfde situatie ook dezelfde gevoelens hebben en vergelijkbaar reageren. Dan werden alle mensen over hetzelfde kwaad, verdrietig, gefrustreerd et cetera. Maar dat is niet zo!

Toepassing van RET op irrationele gedachten
Het goede nieuws is dat je zelf veel invloed kunt uitoefenen op jouw eigen gedachten en daardoor ook op je gevoelens van ongenoegen, spanning en stress. Dat lukt natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Zulke gedachtepatronen zijn jarenlang ingesleten en tot automatische gewoonten worden. Een life coach in Den Haag kan je bewuster maken van deze gedachtepatronen waardoor je deze makkelijker kunt tegengaan. Door middel van de RET methode kun  je leren je gedachten zelf te beïnvloeden waardoor je minder snel op de kast wordt gejaagd, minder heftig overmand raakt door negatieve emoties en minder snel met negatieve spanning rondloopt en in de stress schiet.

ABC- schema
Je life coach maakt bij het achterhalen van jouw denkpatronen gebruik van het ABC-schema.

A – Activating Event       Situatie/ gebeurtenis

B – Beliefs                          Idee/ gedachte

C – Consequence            Consequentie/gevolg

Het gaat er in dit schema om dat je leert de B’s te achterhalen en het irrationele deel daarin kunt herkennen. Want nogmaals: het zijn de irrationele gedachten die verantwoordelijk zijn voor de emoties die je voelt. Vervolgens leer je hoe je  deze irrationele B’s kunt veranderen in rationele gedachten die je minder spanning en stress opleveren en je daardoor helpen effectiever te zijn in je gedrag.
Wil jij je denkpatronen achterhalen en leren hoe je deze moet vervangen door effectieve gedachtes?

Kijk in de agenda en plan direct een gratis oriëntatiegesprek »